Szczęście w pracy

HRakterna środa – przepis na to, jak być szczęśliwym pracownikiem

Często zdarza się tak, że obowiązki biurowe pochłaniają nas bez reszty i pozwalamy, aby dzień kontrolowały takie rzeczy jak powiadomienia, e-maile, rozpraszacze uwagi, takie jak chwila rozmowy z kolegą lub koleżanką z zespołu czy niezliczone spotkania. Często jednak nie zdajemy sobie nawet sprawy, jak duży wpływ mają one na nasze życie i efektywność w pracy.

Ula Stankiewicz-Rusek. Z wykształcenia filolog oraz marketingowiec. Od kilku lat związana z obszarem HR w branży IT, w którym łączy swoje pasje oraz rozwija się zawodowo. Obecnie w Bright Inventions odpowiada za całą strategię wizerunkową oraz politykę personalną. Wierzy, że o sukcesie firmy decyduje silny zespół, w którym ludzie współdziałają, akceptują siebie nawzajem oraz pokonują własne ograniczenia. Po godzinach lektorka języka angielskiego, pasjonatka psychologii, cyklistka oraz miłośniczka natury i świadomego życia.


Zadowolenie z pracy zależy nie tylko od tego czy lubimy to, co robimy czy też nie. W dużej mierze zależy ono od codziennych nawyków poza biurem. Nie jest ono uzależnione tylko od stanu naszej wiedzy, umiejętności i kompetencji, ale także od zdolności zarządzania czasem i energią, właściwym planowaniem, ustaleniem priorytetów oraz możliwościami fizycznymi i umysłowymi. W rzeczywistości szczęście zawodowe zależy od stanu naszej psychiki, o który czasem niestety nie dbamy, a dodatkowo od tworzących się dookoła niego codziennych nawyków.

Pamiętajmy jednak, że nie jesteśmy pozostawieni sami sobie w naszej walce o satysfakcję z pracy. Jeśli chcecie być zadowoleni z tego, co robicie i skupić się na pracy wystarczająco mocno, od czasu do czasu wystarczy zastosować kilka prostych zasad. Nie zapominajmy bowiem, że wszyscy jesteśmy zdolni do tworzenia wspaniałych rzeczy.

💤 Może zabrzmi to banalnie, ale sen jest naprawdę ważny. Staraj się spać przynajmniej 7 godzin dziennie, aby nie czuć się poirytowanym, niecierpliwym lub przygnębionym w pracy. Dłuższy sen może wzmocnić Twoją kreatywność. Kiedy jesteś go pozbawiony, możesz mieć więcej problemów z ponownym skupieniem się na zadaniu w momencie, kiedy ktoś Ci w nim przeszkodzi, w porównaniu do osoby wyspanej, która podejdzie do takiej sytuacji z większym spokojem. Przyzwoita ilość snu jest kluczem do zapamiętania tego, czego nauczyliśmy się w ciągu dnia.

💧 Pij wodę. Odwodnienie – nawet niewielkie – może prowadzić do negatywnych skutków. Utrata wody w organizmie wynosząca 1-2% może spowodować zmniejszenie zdolności fizycznych i psychicznych. Zaś utrata wody w organizmie na poziomie 5%, może ograniczyć efektywność pracy o 30%. Jeśli więc czujesz się senny, bądź nie możesz się skupić, wypij szklankę wody zamiast kawy, która często pobudza tylko na krótki czas.

🚴 Ćwicz regularnie. Naukowcy wskazują, że wystarczą 3 treningi tygodniowo, jednak nawet codzienny spacer wpływa pozytywnie na nasz organizm. Aktywność fizyczna poprawia koncentrację i wyostrza pamięć. Dzięki niej szybciej uczymy się nowych rzeczy i zmniejszamy poziom stresu. Ludzie, którzy regularnie ćwiczą, łatwiej radzą sobie trudnościami i wymagającymi wyzwaniami. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak to działa, sprawdź ten artykuł.

🏝 Pamiętaj o odpoczynku. Krótkie i regularne przerwy w pracy są bardzo ważne i pozwalają być wydajnym i skoncentrowanym. Kiedy jesteśmy zmęczeni, możemy mieć trudności z podejmowaniem kluczowych decyzji oraz wyciąganiem właściwych wniosków. Szukamy wówczas najprostszych, ale nie optymalnych rozwiązań. Jeśli to możliwe, spróbuj zaplanować swoje przerwy w pracy z wyprzedzeniem.

🙌 Uświadom sobie, że Twoja praca ma ogromną wartość i znaczenie. Nawet najdrobniejsze zadania, które wykonujemy każdego dnia, mają znaczenie. Naprawdę ważne jest, aby znaleźć poczucie celu i sensu w swojej pracy. To nie zawsze jest łatwe, ale takie doświadczenie często wiąże się z większą satysfakcją z życia na wyższym poziomie. To od nas zależy, jak zdefiniujemy i zrealizujemy nasz cel w pracy. Musimy wiedzieć, co nas motywuje, przeanalizować swoje prywatne cele, by znaleźć sposoby na lepsze i ogólnie bardziej efektywne funkcjonowanie naszej firmy. Bądź mentorem, pomagaj i dziel się wiedzą z innymi.

📝 Układaj swoje priorytety i zadania każdego dnia. Brzmi to bez sensu? Na początku może tak, ale wraz z upływem czasu zobaczysz, że ten codzienny nawyk, pomoże Ci zaplanować dzień efektywniej i skuteczniej. Dowiesz się, która godzina jest najlepsza, aby wykonać najpilniejsze zadania, o której godzinie umówić spotkania i rozmowy z zespołem, i kiedy najlepiej iść na przerwę. Wykorzystaj swój czas, jak tylko potrafisz najlepiej!

💜 Zadbaj o pozytywne otoczenie wokół siebie. Uśmiech jest najlepszym dopalaczem dla mózgu. Czy wiesz, że kiedy jesteś szczęśliwy, możesz być o 12% produktywniejszy? A niektóre badania wskazują nawet, że wzrost ten może wynosić 30%. Poza tym możesz być trzy razy bardziej kreatywny. Pozytywne nastawienie przy codziennych czynnościach jest bezpośrednio powiązane z odniesieniem sukcesu. Poszerza zakres naszej uwagi, a tym samym podnosi nasze umiejętności rozwiązywania problemów. Szczęśliwi ludzie są bardziej energiczni i potrafią zrobić więcej rzeczy. Dlatego uśmiechaj się tak często, jak to tylko możliwe.

👁 Trenuj koncentrację. Wszyscy mierzymy się z problemem utrzymania koncentracji w naszym miejscu pracy. Ale możemy też wytrenować swój mózg tak, aby wejść w stan mocnego skupienia. Jest to ważna umiejętność i wymaga praktyki. Nikt nie jest taki sam. Aby osiągać taki stan wtedy, kiedy tego potrzebujesz najbardziej, ważne jest, abyście poznali te czynniki, które przeszkadzają Wam w pracy i rozpraszają Waszą uwagę najczęściej. Dzięki temu pozbędziecie się ich bardzo szybko. Pomyśl o zewnętrznych i wewnętrznych czynnikach, które uniemożliwiają Ci skuteczną pracę i staraj się je wyeliminować. Chodzi o samokontrolę.

🦄 Unikaj wielozadaniowości. Ciągłe zmienianie zadań, których się podejmujesz, może zmniejszyć Twoją wydajność o 40%, wydłużając przy tym czas potrzebny na ich wykonanie. Nawet jeśli czujesz, że wiele rzeczy udało Ci się osiągnąć, to w rzeczywistości nie pozwalasz swojemu umysłowi ich uporządkować. Wielozadaniowość przynosi korzyści podczas chodzenia, usuwania e-maili lub porządkowania dokumentów, ale poza tym, może spowodować więcej szkody niż pożytku. Kiedy uda Ci się tego unikać i skupisz się w pracy nad jednym zadaniem na raz, to z pewnością zdziwisz się, jak wzrośnie Twoja skuteczność.

Bądź konsekwentny. Spanie sześć godzin dziennie jest lepsze niż pięć. Tak jak wykonywanie trzech zadań na raz jest lepsze niż robienie sześciu, czy narzekanie dwa razy w tygodniu jest lepsze niż narzekanie codziennie. Planowanie jednego dnia tygodnia jest lepsze niż nierobienie tego wcale. Ale chodzi o to, żeby robić to codziennie.

Czasami sami tworzymy sobie granice bycia szczęśliwym, nawet nie zdając sobie z tego sprawy, dlatego kultywowanie pozytywnego sposobu myślenia i ćwiczenie nowych nawyków jest tak ważne. Pozwala bowiem zmienić naszą destrukcyjną rutynę. Ćwiczmy utrzymywanie koncentracji, zarządzanie czasem, zdolności adaptacyjne itp. Pomoże to nam zachować produktywność w chaotycznym i zmiennym środowisku pracy.

Poznaj prawdziwe wyzwania i zmierz się z nimi. I na sam koniec, poproś o pomoc, jeśli jej potrzebujesz. Pamiętaj, że istnieje bezpośredni związek między byciem skoncentrowanym i produktywnym a byciem zaangażowanym pracownikiem. Ponadto kiedy jesteśmy zaangażowani, czujemy się także zmotywowani, pewnie siebie i szczęśliwi.


Artykuł został pierwotnie opublikowany na brightinventions.pl. Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.